What the P*rpose? | een gesprek met Michael van Loenen - YouBeDo.com

Michael van Loenen is oprichter van YouBeDo.com, zelf noemt hij zich daar overigens CEO - Creative Excitement Optimizer. YouBeDo verkoopt net als Bol online boeken, alleen vinden zij het belangrijk dat - tegen dezelfde boekenprijs - de klant een aantal procenten van de aankoopprijs kan doneren naar mooie projecten over de hele wereld.

 

Als ik Michael vraag naar zijn levensmotto, vertelt hij: ‘Het goede en het zakelijke verbinden.’ En zo is dat ook bij YouBeDo.com, een zakelijk businessmodel - verkopen van boeken - en toch tegelijkertijd iets ‘goeds’ doen. Zo heeft Michael dan ook de zakelijke markt - bijvoorbeeld ABN AMRO - verleid om bij YouBeDo.com alle boeken af te nemen voor hun medewerkers. Het zakelijke en het goede. Zo hebben die samen meer dan een 140.000 euro bij elkaar gedoneerd. 

 

We komen te spreken over het begrip ‘purpose’. Zelf vertaal ik het altijd als bedoeling - wat is de bedoeling? Michael zegt daarover dat purpose - ook vertaald in je organisatie - eerst en altijd vraagt om een persoonlijk zoeken. Anders wordt het idee van purpose opnieuw weer een mooi uithangbord. Het moet dichtbij je eigen huid ontstaan. Purpose in de organisatie heeft dus betrekking op jezelf, en de anderen daar om je heen. Dat straalt dan vanzelf af op de organisatie als geheel. 

 

‘Mijn levensmissie is het goede aan het zakelijke verbinden. Ik geloof dat we in een tijd leven waar organisaties een cruciale rol spelen in het mooier maken van onze wereld.’

Toen Michael YouBeDo.com opzette had hij het idee om 700 miljoen mensen te willen bereiken. 700 miljoen mensen die donaties gaan doen. Wow! Dit is 10% van de wereldbevolking, je hebt immers maar 10% van een groep mensen nodig om een verandering in gang te zetten.

 

Het werd een doel op zich, en Michael moest er van terugkomen. Het doel moest niet zijn een grote hoeveelheid mensen bereiken die het goede konden gaan doen. Het doel moest zijn (en blijven) om vanuit eigen purpose te blijven handelen. Dichtbij de eigen huid. Het gevaar dreigde namelijk ook hier dat het doel vooral een eigen rol ging spelen, en ook een eigen ego-ding zou worden. 

 

Vanuit purpose werken is dus lastig. Voor je het weet wordt het een marketing-dingetje, een eigen show, een ‘kijk-ons-eens-goed-zijn’. Bij sommige bedrijven zie je ook dat het leuk is zolang er geld mee kan worden verdiend. Maar wat als dat het uitgangspunt van purpose niet is. En toch, het zakelijke met het goede verbinden is juist iets dat bedrijven wereldwijd kunnen toepassen. We zien het aan Toms, we zien het aan Patagonia

 

Voor Michael is het duidelijk dat een eerlijk verdienmodel van een bedrijf kan werken als een goede zuurstofvoorziening voor de samenleving. Het zakelijke met het goede verbinden. En ieder bedrijf heeft daar een verantwoording in te nemen vandaag de dag. 

 

 

Ron van Es | founding partner Purpose Connection

 

Commentaar schrijven

Commentaren: 0