De power van purpose | Ron van Es

De power van purpose

Dit jaar maak ik samen met Kees Klomp 50 korte filmportretten van sociale ondernemers. Ondernemers die vanuit hun eigen verlangen een onderneming hebben opgezet. Om zo ondernemend de wereld te veranderen. De portretten hebben een behoorlijke impact en geven veel mensen inspiratie. Het interviewen van deze sociale ondernemers vind ik geweldig, vooral om zo te zien dat er echt verandering gaande is. In het klein en groot.

 

Het draait in die filmportretten allemaal om het begrip ‘purpose’. Maar niet alleen deze sociale ondernemers willen werken met purpose. Dat willen in principe alle mensen - juist ook mensen die in ‘normale’ organisaties werken. Ook in organisaties waar purpose niet op de muren beschreven staat.  

 

Iedereen in Nederland schijnt wel het begrip ‘why’ te kennen dat enige jaren geleden ineens hip werd. Waarom doen we wat we doen? Nu lijkt misschien het begrip purpose datzelfde te doen, maar in wezen gaat purpose veel dieper. Het is niet alleen je afvragen waarom je iets doet, het is vooral ook laten zien dat je iets doet. Waarmaken wat je zegt. En als je het niet zegt, je afvragen wat dan de betekenis van je organisatie is.

Het is niet alleen je afvragen waarom je iets doet, het is vooral ook laten zien dat je iets doet.

Purpose vraagt dus om identiteit in je werk en zien dat je werk een veel grotere betekenis heeft. Zo zijn de mensen bij bakkerij Van Maanen ook betrokken bij het geluk van de buurt door actief mee te werken aan het slagen van allerlei sociale projecten. Zo zorgen mensen bij Riksja Travel niet alleen dat jouw reis goed verzorgd is, maar werken ze ook mee om je ‘dichter bij je eigen bestemming’ te brengen. Over dit soort verhalen van mensen die in organisaties met betekenis werken schrijf en film ik elke week. Dit zijn de verhalen van mensen die niet als pionier te boek staan. Niet de avonturen als sociaal ondernemer beleven. Maar het zijn wel de verhalen van mensen die binnen organisaties met betekenis werken. Omdat purpose een wezenlijk onderdeel is van de organisatie. 

 

Daar ligt ook mijn ambitie. Om juist binnen organisaties het begrip purpose uit te werken en te laten werken. Bij mensen, bij de organisatiecultuur, bij de klanten, bij de producten/diensten die er worden gemaakt.  

 


En dat om een aantal logische redenen:

  • Als mensen binnen organisaties gelukkiger werken, zullen ze beter verbonden zijn met dat werk (en langer willen blijven).
  • Als mensen op hun werk gelukkiger zijn, zijn ze dat ook thuis en in hun omgeving.
  • Als ze in hun eigen omgeving gelukkiger zijn, staan ze ook meer open voor andere mensen - en zien ze daar hun taak/rol.
  • Als mensen hun rol zien, zullen ze ook daadwerkelijk hun handelen aanpassen aan de wereld die één verhaal is - dat betekent concreet dat je beter weet wat je koopt en bij wie je dat koopt.
  • Vanuit purpose leven en werken maakt dat de wereld er domweg beter van wordt.
  • Dit gedrag weerspiegelt zich ook in het werken binnen organisaties die noodzakelijke innovaties zullen doorvoeren omdat de samenleving andere producten/diensten vraagt.
  • Omdat organisaties durven innoveren zullen klanten en consumenten deze organisaties weer gaan waarderen waardoor er een andere verbinding ontstaat met de organisatie en/of merk.
  • Met en vanuit purpose werken, maakt dat je je verbindt met de wereld om je heen.

(Bovenstaande redenering kan ook van achteren naar voren gelezen worden trouwens) 

 

Maar hoe en vooral hoe concreet kun je het begrip purpose in de organisatie meer en beter vorm geven? Eerlijk gezegd niet met grote stappen en al helemaal niet met reorganisaties. Vanuit purpose werken gaat met kleine stappen. Belangrijk is wel dat je weet waar je moet beginnen. In het wilde weg wat ideeën laten opborrelen is wel leuk maar niet helemaal handig. Dat betekent dat je in staat moet zijn in te zoomen op die specifieke stukken in je organisatie waar je de eerste nodige successen kunt boeken.  

 

Naast dat inzoomen moeten vooral de eigen mensen het doen. Nee, alsjeblieft, neem niet een model, een begrip, een consultant in de arm die het snel voor je gaat regelen. De eigen medewerkers weten het beter dan wie ook en kunnen door eigen ervaring vertellen wat er nodig is.  

 

Precies die twee punten benadrukken we binnen Purpose Connection. Twee woorden die het goed uitdrukken, purpose en connection. We helpen organisaties in te zoomen en het juist zelf te doen. Met een beetje hulp van ons, wegwijzers uit te zetten en leren verstandige besluiten te nemen.

 

Want geloof me, vanuit purpose je werk doen, vanuit purpose je organisatie weer besturen, is de beste manier om de wereld aan je te verbinden.

 

 

Ron van Es | Founding partner Purpose Connection

 



Commentaar schrijven

Commentaren: 0