Help, hebben we net Agile gehad, krijgen we nu weer Purpose! (5 lessen voor de moderne manager) | Ron van Es

Help hebben we net Agile gehad, krijgen we nu weer Purpose! (5 lessen voor de moderne manager).

What the P*rpose?

Het idee van purpose is eigenlijk helemaal niet nieuw, maar sluit aan bij het algemeen welbevinden van ons als mensen: waar doen we het eigenlijk voor? Vroeger gingen we naar de kerk voor een stukje zingeving, vandaag doen we dat anders. Maar ook buiten de yoga klasjes vragen we steeds meer om dat ‘waarom’? Ja, we kennen allemaal de golden circle nu wel en de vraag naar ‘why’, maar het idee van purpose gaat verder. Niet de vraag stellen is hier voldoen, maar het ook laten zien. Daadkracht. De wereld vraagt, nee schreeuwt daar om. Wat draag ik bij, wat draagt mijn bedrijf bij? Purpose is dus een doorvertaling naar de werkvloer. Purpose vraagt om een persoonlijke purpose: sta ik achter wat ik doe? Vraagt naar een organisatie purpose: hoe doen we dat eigenlijk met elkaar? En vraagt naar een maatschappelijke purpose: merkt iemand er eigenlijk iets van als wij niet meer zouden bestaan?

 

‘Purpose-washing’ lukt dus niet. Managers moeten aan de bak.

Juist in grote organisaties krabben nogal wat mensen zich achter de oren. Verkopen van hun producten gaat niet meer zoals vroeger. Ook al draait de economie weer op volle toeren, toch willen klanten en consumenten iets anders: een bedrijf dat hun producten met purpose verkoopt. Slimme marketeers springen dan op en bedenken iets leuks voor in de etalage. Maar helaas, de wereld met alle sociale media is echt transparant geworden. ‘Purpose-washing’ lukt dus niet. Managers moeten aan de bak. 

 

Wij van Purpose Connection geloven dat bedrijven nu echt die omslag moeten gaan maken. We schrijven op onze website: ‘Wij zien organisaties voor ons die innovatief zijn en die duurzame impact hebben op de wereld om hen heen. Waar vanuit een gedeelde intentie wordt gewerkt die overal in door werkt: van de dagelijkse beslissingen tot de inrichting van het kantoor en het aannamebeleid. Organisaties  waar je eigenlijk nooit meer weg wilt omdat je verbinding hebt gevonden met soulmates.’

 

Wauw. Purpose gaat dus wel een paar stappen verder dan pakweg ‘we gaan eens Agile werken’, de laatste hype. Dat is ook gelijk het verschil tussen die twee, purpose is geen methodiek, purpose is ‘a way of life’ en sluit aan bij de kern en cultuur van een bedrijf. Waarom purpose nu opeens zo’n buzz woord is, heeft dus duidelijk te maken met het diepe verlangen van mensen om van waarde te zijn. Gezien te worden. Verantwoordelijk te willen zijn. Bij te dragen. 

 

Omdat vanuit purpose werken niet een methodiek is die je uit een modellenboekje kunt halen en ook niet leert om je mensen een dagje op training te sturen, wil ik managers 5 lessen meegeven die belangrijk zijn voor je organisatie.

 


De 5 lessen:

1. We weten het al (alle kennis is er)
Jouw mensen weten het al. Alle kennis ligt in principe in de organisatie zelf. Waar mensen gek van worden, is het naar binnen fietsen van de zoveelste trainer, consultant met het zoveelste idee om het ‘nu eens helemaal anders te gaan doen’. Heel wat medewerkers wachten deze zoveelste bui af en gaan daarna weer door waar ze gebleven waren omdat hen niets gevraagd is. “Ja, maar ze hebben geen ideeën als ik er om vraag?” Hoe komt dat denk je?

 

2. Mensen doen het zelf (geef ze de ruimte)
Geef mensen eens zelf de ruimte om te duiden waar ze vinden dat het bedrijf vanuit purpose kan gaan werken. Dan moet er wel een purpose zijn natuurlijk. Neem het mission statement. Heel vaak wel eens bedacht in een verleden. Stel je voor dat we die eens concreet gaan uitwerken. Wat vinden we er eigenlijk van? Doen we wat daar staat, en waar zie je dat dan terug in de organisatie? 

 

“Ok, ik vraag het ze  eens?” Ho wacht, weet je nog van les 1? Hoeveel mandaat geef je mensen dan als ze echt met verfrissende ideeën komen? Ga je ze dan ook (laten) uitvoeren? Met een beetje gezond verstand pak je het nu anders aan.

 

3. Leren de hefboom te vinden (inzoomen en niet uitzoomen)
Goed, de kennis is er. Medewerkers pakken de eigen purpose van de organisatie er eens bij. En nu: inzoomen. Inzoomen is goed leren kijken naar dat wat er is. Met hulp van een goede purpose scan gaat dat beter lukken. Purpose Connection gebruikt zo’n scan, sterker nog, we hebben er heel wat uren inzitten om de organisatie te helpen kijken naar een aantal deelgebieden waar hefbomen staan die makkelijk over te halen zijn. Hefbomen zijn vaak maar hele kleine stappen die je hoeft te nemen om met elkaar weer op één spoor te komen. 

 

4. Verantwoordelijkheid durven geven (mandaat)
Weet je nog van de les 2? Ruimte geven is van tevoren afspreken dat als mensen met goede ideeën komen, jij ze ook de kans geeft dat uit te laten voeren. Heel wat energie is weggelekt bij mensen die met ideeën kwamen maar werden weggestuurd met laffe excuusjes. Durf je mensen de ruimte te geven, alleen dan ontstaat er werken vanuit purpose.

 

5. De eerste druiven zijn het lekkerst (kleine stappen)
De plannen zijn gepresenteerd, het laaghangend fruit wordt geplukt. Vier de eerste successen. Met purpose werken, betekent namelijk niet een make-over van het bedrijf, maar met kleine stappen samen aan de slag. In tegenstelling tot sommige evangelistische verhalen over purpose - die an sich waar zijn - geloof ik dat je als organisatie vanuit heldere stippen die dichtbij liggen beter naar het hele plaatje kan werken dan frustrerend een hele landkaart op te hangen waar iedereen bij het begin al gelijk verdwaald. 

 

Natuurlijk kun je in een purposeful organisatie werken met een Agile methodiek, dat weet ik ook wel. Waar ik op reageer is dat ook managers moe zijn om achter de volgende hype aan te hollen. Ik hoop dat ik hier duidelijk heb gemaakt dat purpose niet een hype is, maar met lessons learned goed inzetbaar is om iedereen binnen de organisatie goed in het zadel te krijgen.  

 

 

Ron van Es | Founding partner Purpose Connection

 



Commentaar schrijven

Commentaren: 0